Psychografische kenmerken kind en jongvolwassenen

Misschien heb je wel eens gehoord van psychografische kenmerken. Dit hangt nauw samen met het indelen van markten. Op basis van psychografische kenmerken of persoonlijkheidskenmerken kunnen er bepaalde groepen worden samengesteld. Wat zijn de psychografische kenmerken van het kind en jongvolwassenen? Ontdek welke rol dit binnen de opvoeding en het marketingcommunicatieplan speelt.



Het doel van psychografische kenmerken

Ondernemers maker handig gebruik van psychografische segmentatie en de bijbehorende kenmerken. Denk maar eens aan de verkoop van cosmetica, mode of games. Zo zijn jongeren veel gevoeliger voor speelgoed en gaming. Jongvolwassenen richten zich meer op mode en elektronica. Wie de persoonlijkheidskenmerken van het kind of willen volwassenen kent, kan hier beter op inspringen.

Voorbeelden van psychografische kenmerken

Een bekend voorbeeld van psychografische kenmerken is de modegevoeligheid. Vooral jongeren houden zich hier veel mee bezig. Ook het plezier in winkelen is een belangrijk kenmerk.

Andere voorbeelden van psychografische kenmerken zijn de houding tegenover geld sparen en uitgeven, maar ook bijvoorbeeld de politieke overtuiging. Het eigen zelfbeeld en optimisme of pessimisme zijn andere psychografische kenmerken. Kinderen of jongeren met dezelfde psychografische kenmerken kunnen in één groep worden ingedeeld. Deze groep reageert vrijwel hetzelfde op een bepaalde campagne, product of merk.

De psychografische kenmerken van het kind

Kijken we naar de psychografische kenmerken van het kind, dan zijn hier toch nog grote verschillen tussen. Veel kinderen hebben hun interesses in computeren en gamen liggen. Kijken we naar best verkochte games, dan zijn dit in 2018 vooral Racing Games of Fighting games. Populaire games zijn God of War, Grand Theft Auto en Mario Kart. Ook Far Cry en Red Dead Redemption doen het in dit jaar erg goed.

Hier vind je een aantal van deze games:

  1. God of War – PS4 voor €59,99
  2. Grand Theft Auto V (GTA 5) – PS4 voor €38
  3. Mario Kart 8 Deluxe – Switch voor €54,99

Voor kleine kinderen worden de Little Tikes watertafel en het Qwixx dobbelspel ontzettend goed verkocht. Dit wil echter niet zeggen dat kinderen hier ook in geïnteresseerd zijn, waarschijnlijk is dit een keuze van de ouders.

Psychografische kenmerken van het kind zijn ook afhankelijk van het geloof. Binnen de Islam speelt de Ramadan en het Suikerfeest een belangrijke rol. Ook met betrekking tot kleding kan het kind iets andere interesses hebben.

Hoe kijkt het kind tegen voeding aan? Veel kinderen zijn dol op zoetigheid. Reclames over snoep of koek spreken deze doelgroep dan ook zeker aan. Tijdens het winkelen kan het kind de ouders overhalen om een van deze producten te kopen. Ook hierbij spelen psychografische kenmerken een rol. Zo zullen snoeprozijntjes binnen de leeftijdsgroep van 2 tot 6 jaar vallen, terwijl kauwgum toch iets voor oudere kinderen is.

Sporten: het ene kind houdt van voetbal terwijl het andere ontspanning vindt in schaken. Dit zijn psychografische kenmerken waar ondernemers echt iets mee kunnen.



Psychografische kenmerken jongvolwassenen

Bij jongvolwassenen zijn psychografische kenmerken nog belangrijker. Deze doelgroep heeft vaak een baantje en kan eigen aankopen doen. Voor ondernemers zijn de psychografische kenmerken van jongvolwassenen onmisbaar. Denk maar eens bij de verkoop van mobiele telefoons, game consoles en sportartikelen of kleding. Zo blijkt dat het grootste gedeelte van de jongeren de voorkeur heeft voor een iPhone. Toch kunnen niet alle jongeren dit betalen en schaffen uiteindelijk een Android toestel aan.

De verbruiksintensiteit bepaalt of een product goed verkocht wordt. Hoe lang doet de jongvolwassenen met zijn mobiele telefoon of hoe vaak wisselt deze van nieuwe spijkerbroek? Deze informatie is voor ondernemers erg belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat 20% van de klanten goed is voor 80% van de omzet.

Psychografische kenmerken en de opvoeding

Zijn psychografische kenmerken van belang tijdens de opvoeding? Ieder kind is een individu en uniek. Dit betekent dat ieder kind zijn eigen interesses en behoeftes heeft. Wel is het zo dat kinderen met dezelfde psychografische kenmerken elkaar opzoeken. Het is veel fijner om met een gelijkgestemde te sporten, gamen of leuke dingen te doen.

Kinderen met dezelfde psychografische kenmerken vormen automatische groepjes. Soms ontstaat er binnen een groep een grote saamhorigheid, wat zich uit in het dragen van dezelfde kledingstijl en gedrag. Was het kind eerst altijd netjes en beleefd, kan het plots brutaal en soms grof worden. Dit gebeurt allemaal onder invloed van de groep waarbij het hoort. Dit is het kind of jongvolwassenen niet aan te rekenen. Pubers willen nu eenmaal bij een groep horen en passen hun gedrag hierop aan.

Dit kan binnen de opvoeding voor problemen zorgen. Het is daarom belangrijk om de ontwikkeling van de jongvolwassenen goed in de gaten te houden.

Alle kenmerken van segmentatie

Bij een doelgroepanalyse komen niet alleen psychografische kenmerken kijken. Ook geografische kenmerken zijn belangrijk. Dit zijn naam, adres en woonplaats. Tegenwoordig zijn dit ook de social media kanalen. Zo is het belangrijk om te weten waar jongeren en jongvolwassenen te vinden zijn.

Dan hebben we ook nog de sociaal economische kenmerken. Dit zijn gegevens die laten zien of iemand bereid is een product te kopen. Deze gegevens bestaan onder andere uit leeftijd. De jong volwassenen van 18 jaar maakt zijn eigen aankoopbeslissingen. Een kind van 8 jaar is afhankelijk van zijn vader of moeder. Ook de samenwoningsvorm speelt een rol. Samenwonenden beslissen vaak samen en zijn eerder geneigd om tot aankoop over te gaan. De alleenstaande is soms minder met mode of de inrichting van zijn woning bezig. Dit heeft niet te maken met desinteresse maar simpelweg omdat er niemand is om mee te overleggen.

Beroep behoort ook tot de sociaal economische kenmerken. De hoogte van het inkomen hangt hier nauw mee samen. Natuurlijk spelen ook opleiding en niveau een belangrijke rol.

Als laatste is er nog het productbezit. Heeft de jongvolwassene een eigen woning, auto of huisdier? Welke smartphone gebruikt hij of zij en beoefent deze een sport? Allemaal gegevens die een indicatie zijn van de welvaart of de behoefte aan bepaalde producten of diensten.

De artikelen op deze website zijn van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies of behandeling. Raadpleeg bij medische problemen of vragen altijd een arts of verloskundige. *Policy* *Disclaimer*

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *