Kramp in kuit en blijvende pijn

Heb je last van kramp in de kuit en blijft deze pijn aanhouden? Kramp in kuit kan ontstaan wanneer je zwanger bent, maar ook tijdens het sporten. Het komt zowel overdag als ’s nachts voor. We geven je een aantal tips tegen kuitkramp. Ook laten we je zien wanneer eventuele behandeling nodig is. Reken af met deze vervelende pijn.



Oorzaken van kuitkrampen

Kuitkramp ontstaat niet zomaar. De oorzaak is echter ook niet altijd bekend. Er zijn wel factoren die kramp in de kuit uitlokken. Zo komen kuitkrampen het vaakst voor bij:

  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen in het algemeen
  • Mensen met vaatproblemen
  • Intensieve sporten
  • Mensen die te veel alcohol drinken
  • Te weinig vocht drinken
  • Gebruik van medicijnen tegen een hoge bloeddruk

Je ziet dat er een aantal factoren zijn die kuitkrampen uitlokken. Ben je zwanger, drink je te weinig vocht en gebruik je ook nog eens medicijnen tegen hoge bloeddruk? Dan maak je wel heel veel kans op deze klachten.

Wat is kuitkramp precies

Bij kramp in de kuit voel je een flinke pijn die soms lang blijft aanhouden. Maar wat is kuitkramp precies? Bij kuitkramp trekken de spieren in je kuit onwillekeurig samen en verstijven. Waarschijnlijk zijn de zenuwen tijdelijk extra gevoelig. De spierkramp voel je als een hevige pijn. Geloof ons, kuitkramp voel je écht wel. Zelfs enkele uren later kun je er nog last van hebben. Kramp in de kuit duurt gewoonlijk enkele seconden tot minuten. Daarna ontspannen de spieren weer en neemt de pijn langzaam af.

Kramp in kuit blijft aanhouden

Heb je last van kramp in kuit en blijft dit aanhouden? Waarschijnlijk helpen onze tips tegen kuitkramp dan niet. Breng in dit geval een bezoek aan de huisarts. Deze kan bekijken waarom de kramp in kuit blijft aanhouden.

Kramp in kuit overdag

Ben je zwanger, dan heb jij het vaakst last van nachtelijke kuitkrampen. Je kunt echter ook van kramp in kuiten overdag last hebben. Dit heeft vaak een andere oorzaak, bijvoorbeeld intensief sporten. Sporters kunnen trouwens ook ’s nachts last krijgen van kuitkrampen oftewel beenkrampen. Wist je dat het ook vaker voorkomt bij vrouwen in de overgang? Heel vervelend allemaal, volg daarom onze tips tegen kuitkrampen.



Zo kun je kuitkrampen voorkomen

Je kunt kuitkrampen niet altijd voorkomen. Toch kun je de kans hierop verminderen. Ga daarom aan de slag met onze tips om kramp in kuit te voorkomen:

Vitaminen en mineralen aanvullen

Neem voldoende mineralen en vitamine tot je. Zorg in ieder geval voor vitamine B-complex, vitamine D en vitamine E. Vergeet ook niet om voldoende magnesium, calcium, natrium en zink in te nemen. Een tekort aan deze vitaminen en mineralen kunnen kuitkramp veroorzaken.

Best verkochte vitaminen en mineralen

Drink voldoende

Bij een slechte vochtbalans kun je eerder last krijgen van kuitkrampen. Drink vooral veel water op warme dagen of tijdens het sporten. Verminder alcoholgebruik, hierdoor droogt het lichaam eerder uit.

Beweeg voldoende, maar niet te intensief

Mensen met te weinig lichaamsbeweging hebben sneller last van kramp in de kuit. Daarom zorg je dat je dagelijks minimaal een half uur beweegt. Dit kan wandelen, fietsen of zwemmen zijn. Ook sporten valt hieronder. Let echter op met té intensief sporten. Dit is weer een uitlokkende factor van kuitkrampen.

Let op de omgevingstemperatuur

In een koude omgeving heb je soms sneller last van spierkrampen. Merk je dat het vooral in de winter voor komt, zorg dan voor een warme omgeving. Kies voor isolerend dekbeddengoed en warme nachtkleding. Een warmwaterkruik kan kuitkrampen tegengaan.

Bestel: isolerend (winter)dekbed, heerlijk warm

Hoge bloeddruk en medicijnen

Mensen met een hoge bloeddruk hebben een verhoogde kans op kuitkrampen. Gebruik je medicijnen tegen hoge bloeddruk of hypertensie? Ook dan loop je meer risico op kuitkrampen. Het is daarom altijd beter om een hoge bloeddruk te voorkomen. Dit betekent weinig zout eten, voldoende bewegen en een gezond lichaamsgewicht. Uiteraard kan een hoge bloeddruk ook andere oorzaken hebben.

Bestel online een bloeddrukmeter: grote merken, kleine prijzen!

Overige tips

Kuitkramp voorkomen kan ook door een andere slaaphouding aan te nemen, bijvoorbeeld op de zij. Draag ook goede en niet knellende schoenen. Probeer de benen hoog te leggen of strekoefeningen te doen.

Hoe gaat kuitkramp weg?

Je hebt last van kuitkramp en wilt hier zo snel mogelijk vanaf. Heb je een aanval van kuitkramp, sta dan voorover met de handen tegen de muur. Trek het been met kuitkramp naar achteren. Houd hierbij de gehele voet plat op de grond. Blijf zo staan totdat de kuit kramp weg is.

Lig je in bed en kun je niet opstaan? Hou het been gestrekt en trek de tenen richting de borst. Lukt dit zelf niet, vraag dan de partner om dit te doen.

Kramp in kuit, de volgende dag

Heb je ’s nachts kuitkramp gehad? Vaak voel je dit de volgende dag nog steeds. Het kan zelfs tot 5 dagen duren voordat de pijn weg is. Heb je na 5 dagen nog steeds pijn, vraag dan advies aan de huisarts. Misschien is er wel iets anders aan de hand of blijft de kuitkramp aanhouden.

Kuitkramp behandelen

Moet je kuit kramp laten behandelen? Bij hevige en dagelijkse kuitkrampen kan behandeling noodzakelijk zijn. Misschien heb je helemaal geen last van kuitkramp maar van restless legs of slaapschokken. De symptomen hiervan zijn anders, vaak ervaar je minder tot geen pijn. Denk je hier last van te hebben, maak dan een afspraak met een fysiotherapeut. Deze kan je trouwens ook tips geven met betrekking tot kuitkramp.

Let wel even op met je zorgverzekering. Fysiotherapie wordt niet altijd vergoed. Heb je een aanvullend pakket, dan heb je mogelijk recht op een aantal behandelingen per jaar. Informeer vooraf bij je eigen zorgverzekeraar.

De artikelen op deze website zijn van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies of behandeling. Raadpleeg bij medische problemen of vragen altijd een arts of verloskundige. *Policy* *Disclaimer*

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.