Koolhydraatarm eten tijdens de zwangerschap. Gevaarlijk of gezond?

Ben jij in verwachting? Dan wil je er natuurlijk alles aan doen om de gezondheid, groei en ontwikkeling van je kindje te stimuleren. Ook wil je niet aankomen want je weet dat na de zwangerschap je buik en lichaam er anders uit gaan zien en dat afvallen dan lastiger wordt.

Veel vrouwen eten koolhydraatarm om slank en fit te blijven. Maar hoe ver kan je gaan met koolhydraatarm eten als je zwanger bent? Is het verstandig om af te vallen tijdens de zwangerschap en is het schadelijk voor de baby als je in ketose gaat? Je leest het hier:




Koolhydraatarm eten

Veel mensen krijgen te veel koolhydraten binnen, meestal vaak zonder hier bewust van te zijn. Dit zijn vooral snelle koolhydraten zoals brood, pasta, aardappelen, rijst, ontbijtgranen en geraffineerde suikers. Hier kan je lichaam flink van uit balans raken en daardoor is de kans dat je overgewicht ontwikkelt en overeet groot, ook tijdens de zwangerschap. En, als je veel snelle koolhydraten blijft eten zal het na de zwangerschap nog lastiger zijn om deze overtollige kilo’s weer kwijt te raken.

Een gezond voedingspatroon is voor je algehele gezondheid belangrijk. Tijdens je zwangerschap eet je voor twee. Dat betekent niet dat je dubbele porties hoeft te eten. Wel is het extra belangrijk om voldoende vitaminen, mineralen en gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen in de vorm van gezonde vetten, eiwitten en langzame koolhydraten. In principe draagt koolhydraatarm eten daar allemaal aan bij. Zeker als je kiest voor onbewerkte koolhydraatarme voeding.

Zijn ketonen schadelijk?

Wanneer je koolhydraatarm eet, kan het zijn dat je van tijd tot tijd ketose ervaart in je lichaam. Ketose ontstaat als je minder dan 50 gram koolhydraten per dag binnenkrijgt. Dan vraag je je natuurlijk af of dat wel goed is voor je kindje?

Uit onderzoek is gebleken dat deze hoeveelheid ketonen niet schadelijk is voor de foetus.  Naast glucose heeft de foetus ook ketonen nodig om te groeien.

Zolang jij genoeg gezonde voedingstoffen binnenkrijgt en een stabiele bloedsuiker stimuleert door koolhydraatarm te eten tijdens je zwangerschap is dit voor zowel jou als je kindje helemaal veilig.

Wat mag je eten?

Voordat je alle koolhydraten uit je eten gaat schrappen, moet je echter wel weten dat er ook gezonde koolhydraten zijn die jij heel goed kunt gebruiken tijdens je zwangerschap. Dit zijn de langzame koolhydraten die je vindt in groenten, fruit, quinoa, zoete aardappelen, havermout en in mindere mate in peulvruchten.

Zorg er daarnaast voor dat je voldoende gezonde vetten en eiwitten binnen krijgt. Deze twee voedingstoffen haal je uit onder andere noten, zaden, pitten, vlees, vis, eieren, plantaardige melk, peulvruchten, champignons, avocado, natuurlijke eiwitpoeder en Griekse yoghurt.

Eet natuurlijke producten en gebruik geen pakjes, zakjes en producten met toegevoegde suikers.
Als je dit toepast en ook voor altijd vol blijft houden dan gaan je baby en jij een gezonde toekomst tegemoet en zal jij fit je zwangerschap doorkomen zonder in lichaamsgewicht aan te komen. Daarnaast zal je merken dat je veel minder last hebt van schommelingen in de hormoonhuishouding tijdens en eetbuien na je zwangerschap.

Honger jezelf niet uit

Koolhydraatarm eten is gezond voor zowel de baby als voor jou, zolang je maar genoeg langzame koolhydraten binnenkrijgt. Koolhydraatarm eten betekent niet, geen koolhydraten eten. Het betekent geen snelle koolhydraten eten en in mindere mate langzame koolhydraten eten. Dit stimuleert een normale groei en ontwikkeling van de baby en zelf kun je deze voedingsstoffen ook goed gebruiken. Waak ervoor om extreem weinig koolhydraten te eten en jezelf uit te hongeren. Als je dat doet is koolhydraatarm eten ongezond en raak je juist uit balans waardoor je eetbuien en schommelingen in de bloedsuikerspiegel en de hormoonhuishouding riskeert.

Afvallen tijdens de zwangerschap?

Het is niet verstandig om gewicht te willen verliezen tijdens je zwangerschap. Luister naar je lichaam. Deze geeft aan wanneer je extra energie kan gebruiken. Eet een portie langzame koolhydraten of een gezonde snack extra als je lichaam daar om vraagt.

Tijdens de zwangerschap is je behoeften aan bepaalde voedingstoffen, vitaminen en minarelen verhoogd. Naast gezonde voeding is het daarom belangrijk om een Multi vitamine supplement speciaal voor tijdens de zwangerschap te slikken. Laat je informeren bij een natuurwinkel voor een supplement van goede kwaliteit.

Natuurlijke en onbewerkte voeding gaat je helpen om jou baby de beste start van zijn of haar leven te geven. Dus maak je baby blij met goede voeding!

Meer informatie? Bezoek de website van Jasperalblas.nl

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *