Kersen eten, ze zijn gezond en geneeskrachtig

In de maanden juni en juli zijn kersen volop te krijgen bij de boer of in de supermarkt. Dit zomerfruit is ontzettend gezond. Daarnaast bevat deze vrucht ook nog eens weinig calorieën. Het is dus een verantwoord en gezond tussendoortje. Uit onderzoek blijkt dat kersen een geneeskrachtige werking hebben. Zo zijn ze goed voor de darmen en werken ontstekingsremmend. Er is ook nog verschil tussen zure en zoete kersen.




Wat zijn kersen?

Misschien lijkt het een simpele vraag, maar voor je een hoop kersen gaat eten is het belangrijk om te weten wat je in je mond stopt. De kers behoort tot het fruit. Deze vrucht is klein en bolvormig en behoort tot de steenvruchten. In veel gevallen vinden we dan ook een pit in de kers. We maken een onderscheid tussen de zoete en de zure kers. In België wordt de zure kers ook wel Kriek genoemd. De zure variant wordt vaak gebruikt om in te blikken of in te vriezen. De zoete kers koop je in de supermarkt of bij de kersenteler. Er zijn zeer veel verschillende soorten kersenrassen. Turkije is het land waar de meeste kersen geteeld worden. De kers groeit aan een kersenboom.

 

Aantal calorieën in kersen

Mensen die op dieet zijn of op hun lijn letten willen ook weten hoeveel calorieën er in voedingsmiddelen zit. Een schaaltje kersen van 200 gram bevat 108 kilocalorieën. Daarnaast bevat het 23 gram koolhydraten en bijna 2 gram aan eiwitten. Er zit geen vet in kersen.

 

De geneeskrachtige werking van kersen

In kersen zitten anthocyaninen. Dit is rood pigment dat we in meerdere bessen tegenkomen. Dit zijn met name krachtige antioxidanten waarnaar veel onderzoek gedaan wordt. Oxidanten zijn vrije radicalen oftewel agressieve stoffen in het lichaam. Deze stoffen komen altijd vrij. Bijvoorbeeld bij het vrijmaken van energie uit voedingsstoffen. Wanneer deze antioxidanten niet onschadelijk worden gemaakt, kunnen er ernstige ziektes ontstaan. Antioxidanten staan dan ook in relatie tot kanker. De stoffen in kersen maken vrije radicalen onschadelijk. Naast anthocyaninen zitten er ook nog andere antioxidanten in kersen.

 

Het verlichten van klachten bij reuma en jicht

Mensen die dagelijks 270 tot 300 gram kersen eten hebben een beduidend lager niveau aan urinezuur. Hierdoor kunnen klachten van jicht afnemen. Ook het niveau aan stikstofmonoxide is lager bij het dagelijks eten van kersen. Uit onderzoek blijkt dat de symptomen van artrose met 20% kan verminderen wanneer er dagelijks vers kersensap gedronken wordt. Het Baylor Research Instituut heeft dit gedurende 12 weken lang gevolgd.




Goed tegen hart – en vaatziekten

Het eten van kersen vermindert de kans op hart – en vaatziekten. Ook bij een hoge bloeddruk is het aan te raden om vaker kersen te eten. In kersen zit kalium dat goed is voor de bloeddruk. Uiteraard is het belangrijk om gevarieerd te eten en voldoende te bewegen.

 

Goed tegen spierpijn en voor een gezonde nachtrust

Na intensief sporten of lichaamsbeweging kan er spierpijn optreden. Dankzij kersen herstellen de spieren zich sneller. Bovendien zijn kersen slaapverwekkend. Dit wordt veroorzaakt door de stof melatonine. Hierdoor slaap je beter in.

 

Kersen werken ontstekingsremmend

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de stoffen in kersen ontstekingsremmend werken. Ook helpen de stoffen in kersen bij gewrichtspijn, reuma en jicht. Wie regelmatig kersen eet heeft minder snel last van diverse klachten, zo blijkt. Kersen zijn dus hartstikke gezond.

 

Ook goed voor de darmen

Kersen bevatten vezels. Van vezels is bekend dat ze een goede darmwerking bevorderen. Belangrijk, want verstoppingen zijn niet fijn. Wie teveel kersen eten kan echter last krijgen van een te snelle stoelgang. Let dus op wat je eet.

 

Kan je kersen invriezen?

Het is mogelijk om kersen zelf in te vriezen. Het is wenselijk om vooraf het steeltje eraf te halen en de kersen ontpitten. Leg één of twee kilo kersen in de vriezer. Spoel ze vooraf eerst goed af en laat ze drogen. Veel rode kersen krijgen bij het ontdooien een bruine kleur. Kies daarom voor kersen die geschikt zijn om in te vriezen. Ook kunnen kersen ingemaakt worden. Dit doe je met behulp van inmaakglazen met inmaakringen. Ingemaakte kersen kunnen zeer lang bewaard worden.

 

Bronnen en informatie:
https://www.margriet.nl/fitengezond/hoe-gezond-zijn-kersen/
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/104332-de-geneeskracht-van-kersen.html
Foto: Pixabay
De artikelen op deze website zijn van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies of behandeling. Raadpleeg bij medische problemen of vragen altijd een arts of verloskundige. *Policy* *Disclaimer*

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *