Zwanger en ischias, symptomen en behandeling

Je bent zwanger en heb last van ischias of bekkeninstabiliteit. Dit kan ontstaan aan het begin van de zwangerschap, maar ook halverwege. Werken met ischias is moeilijk, soms zelfs onmogelijk. Gelukkig zijn er oefeningen die kunnen helpen bij ischias. Let op: dit is geen bekkeninstabiliteit. Wil jij weten of je te maken hebt met ischias? We bespreken de oorzaak, symptomen en mogelijke behandeling. Zo kun je toch proberen te genieten van jouw zwangerschap.




Ischias versus bekkeninstabiliteit

De verloskundige gebruikt vaak de benaming bekkeninstabiliteit. Het is dan ook niet vreemd dat bekkeninstabiliteit en ischias door elkaar wordt gehaald, want van ischias heb je waarschijnlijk nog niet eerder gehoord. Zwangerschapsischias lijkt erg veel op bekkeninstabiliteit. Toch is het niet hetzelfde, de symptomen en behandeling is anders.

 

Wat is ischias?

Ischias is een zenuwpijn die duidelijk voelbaar is in de rug, het been en de billen. Hierbij maken we een duidelijk onderscheid met bekkeninstabiliteit.

 

Bekkeninstabiliteit is het te soepel worden van de gewrichten. De banden die de gewricht stukken bijeen houden raken overbelast of beschadigd. Als gevolg hiervan ontstaan er klachten als pijn in de onderrug, startpijn en vermoeidheid.

 

Bij ischias is er sprake van een irritatie van de ischiaszenuw. Deze zenuw wordt ook wel de heupzenuw of zitbeenzenuw genoemd. De ischiaszenuw loopt vanuit de heup via de achterzijde van het been naar de voet toe. Dit is tevens de grootste zenuw van het lichaam. Ook bij het ontstaan van ischias speelt het soepeler worden van de gewrichten een rol. Omdat zowel de oorzaak als symptomen sterk overeenkomen, worden bekkeninstabiliteit en ischias vaak door elkaar gehaald. Daarnaast wordt ischias soms verward met een hernia.

 

Oorzaak van ischias

Ischias wordt in veel gevallen veroorzaakt door het verkeerd functioneren van het bekken of de lage rug. Het soepeler worden van de gewrichten speelt hierin mee. Hierdoor ontstaat er een andere houding, maar ook gebruik van de gewrichten.

 

Daarnaast zijn er andere oorzaken voor ischias te vinden. Dit zijn onder andere artrose, gewrichtsontsteking en spit. Ook een afwijking aan de tussenwervelschijven kan ischias veroorzaken.

 

Zowel je lichaamshouding als inspanning kunnen ischias triggeren. Dit zijn bijvoorbeeld een slechte conditie, overmatige inspanning of een slechte mentale toestand. Heb je een verschil in beenlengte, dan maak je meer kans op het krijgen van ischias. Dit geldt ook bij een ontsteking van het SI gewricht en veel moeten hoesten of niezen.

 

Symptomen of kenmerken

Het is niet altijd eenvoudig om ischias te herkennen. De symptomen komen overeen met bekkeninstabiliteit of een hernia. Heb je last van bepaalde klachten die niet verdwijnen, dan is het belangrijk dit na te laten kijken door de verloskundige of huisarts.

 

Symptomen die bij ischias horen zijn:

 

  • Pijn in de rug, pijn in de benen en de billen
  • Pijn in de voeten of tenen
  • Branderig gevoel in de rug, de benen of de bil
  • Verandering van de stand van het bekken
  • Pijnscheuten vanuit de rug naar het been toe
  • Verdoofd gevoel in het been of de voet
  • Een tintelend gevoel in het been of de voet
  • Klachten worden erger bij verandering van houding
  • Afkoeling of kou versterkt de klachten
  • Spierkrampen in het been of de bil
  • Spierzwakte of een verminderd reflex

 

Bovenstaande symptomen horen bij zwangerschapsischias. Niet alle symptomen komen gelijktijdig voor, soms heb je last van andere klachten. Vaak merk je dat de pijn in de onderrug uitstraalt naar het gehele been of alleen het bovenbeen. Ook kun je deze pijn alleen in de kuit voelen. Sommige zwangere vrouwen hebben helemaal geen last van de rug, ondanks de diagnose ischias.




Het stellen van een diagnose

De verloskundige heeft soms moeite met het stellen van een juiste diagnose. De chiropractor heeft ervaring met het diagnosticeren naar aanleiding van deze klachten. Hieruit zal blijken of er sprake is van ischias, bekkeninstabiliteit of een hernia. Je kunt niet alleen bij de chiropractor terecht maar ook bij de arts/ specialist of fysiotherapeut. Onderzoek bestaat vaak uit een vraaggesprek, eventueel aangevuld met een CT-scan of MRI-scan.

 

Werken met ischias

Bij ischias is er sprake van een beknelde of beschadigde zenuw. Werken kan hierdoor pijnlijk tot onmogelijk zijn. Het is belangrijk om deze klachten met de werkgever te bespreken. Deze kan een onderzoek door de huisarts of bedrijfsarts voorstellen. Het is belangrijk om hieraan mee te werken. Heb je de diagnose ischias, leg de werkgever dan jouw klachten, symptomen en behandeling voor.

 

Hoe lang duurt ischias?

Gewone ischias kan lang aan blijven houden. Zwangerschapsischias verdwijnt vaak na de bevalling. Op dat moment is de zenuw niet langer bekneld en kan herstellen. Krijg je in de tussentijd last van ernstige klachten, breng dan zeker een bezoek aan de huisarts. Soms is behandeling noodzakelijk, waardoor de klachten afnemen.

 

Behandeling en herstel

Zwangerschapsischias is een vervelende aandoening die gepaard gaat met soms hevige pijn. Om deze pijn te verlichten mag je gebruik maken van veilige pijnstillers zoals paracetamol. Wees voorzichtig met het gebruik van ibuprofen, diclofenac en Naproxen. Deze medicatie mag je tijdens de zwangerschap alleen gebruiken op advies van de arts.

 

Behandeling van zwangerschapsischias is niet echt nodig, de klachten verdwijnen vaak na de bevalling. Pijnstilling is de eerste behandeling, het herstel komt vanzelf.

 

Oefeningen tijdens de zwangerschap

Met betrekking tot bewegen zien we een duidelijk verschil tussen ischias en bekkeninstabiliteit. Bij bekkeninstabiliteit verergeren de klachten door beweging, bij ischias is dit niet direct het geval. Het is belangrijk om in beweging te blijven. Stilzitten zorgt ervoor dat de kracht van de spieren afneemt. Een verminderde spierkracht heeft weer effect op de gewrichten en de stabiliteit. Dagelijks bewegen of het doen van oefeningen is dan ook zeker aan te raden.

 

Voor oefeningen tijdens de zwangerschap kun je terecht bij de fysiotherapeut. Informeer vooraf bij de zorgverzekeraar hoe zit het met de vergoeding vanuit de ziektekostenverzekering.

 

De fysiotherapeut richt zich op het sterker maken van de spieren en het stabiliseren van de gewrichten. Met verschillende thuis oefeningen is het mogelijk de klachten van ischias te verminderen.

 

Een bekende oefening is het op de rug op de grond liggen met de knieën opgetrokken. Open de knieën naar buiten en sluit deze weer. Tijdens het uitvoeren van deze oefening voel je druk tegen de zijkant van je knieën. Vanuit dezelfde houding kun je de benen om en om strekken. Zorg ervoor dat de hielen van de voeten op de grond blijven.

 

Bij ernstige klachten van ischias is het belangrijk deze oefeningen onder begeleiding van een oefentherapeut uit te voeren. Neem niet zomaar wat oefeningen van het internet over. Het is veel belangrijker om oefeningen te doen die specifiek gericht zijn op jouw symptomen of klachten.

 

Bronnen en informatie:
http://www.chiropractieleeuwarden.nl/klachten-onderrug.html
https://fysius.nl/ischias
https://www.gezondheidsnet.nl/rugpijn/zenuwpijn-door-ischias

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *