Hoeveel radijsjes per dag?

Radijsjes zijn ontzettend gezond. Het eetbare gedeelte van de radijsplant bevindt zich onder de grond. Het gaat hier niet om de wortel maar een gezwollen stengel net boven de wortel. De radijs wordt in de meeste gevallen rauw gegeten. Dit kan in zijn geheel, maar ook fijngesneden. Gemengd door een salade zorgen ze voor een peperachtige smaak. Veel mensen vragen zich af hoeveel radijsjes per dag ze kunnen eten. Deze groente zit vol met belangrijke vitamines, ijzer en mineralen. Daarnaast bevatten ze nauwelijks calorieën.



De voedingswaarde van radijsjes

Radijsjes bestaan voor 95% uit water. Hierdoor bevatten ze weinig calorieën. Een bakje radijsjes van 100 gram levert 20 kilo calorieën. Dit is de reden waarom radijsjes veel tijdens een dieet worden gegeten als snack, maar ook als aanvulling op de avondmaaltijd. Een radijs bevat veel vitamine B1, B2 en B6. Daarnaast is het een bron van vitamine C.

Ook bevat deze groente veel ijzer. Dit is ideaal voor mensen met een ijzertekort. Ook aan vezels ontbreekt het niet. Dit komt de darmwerking ten goede. Daarnaast bevat 100 gram radijsjes 30 milligram calcium, 1 gram eiwit en 0,2 gram vet. Radijsjes zijn niet alleen erg gezond maar ook ontzettend lekker.

De voordelen van radijsjes

Radijsjes behoren tot de vergeten groente: ze worden niet veel gegeten. Jammer, ze zijn namelijk erg gezond. In radijs zit sulforafaan. Dit is een zeer krachtige antioxidant. Mogelijk heeft dit een positieve werking tegen kanker. Sulforafaan is ook werkzaam tegen een gram negatieve bacterie helicobacter pylori. Deze bacterie bevindt zich in de maag en kan leiden tot een maagzweer, ontsteking en sommige vormen van maagkanker.

Sulforafaan komt niet alleen in radijsjes voor. Deze anti-oxidant wordt ook in boerenkool, groene kool, bloemkool en spruitjes gevonden. Bij het koken van deze groentes verdwijnt sulforafaan voor een groot gedeelte. Ruim 90% hiervan gaat verloren. Het is daarom aan te bevelen om groenten met sulforafaan rauw te eten. Radijsjes zijn groenten die rauw worden gegeten.

De Chinezen gebruiken de witte radijs om gezond te blijven. Volgens de Chinese geneeskunde komen dankzij de witte radijs de darmbewegingen goed op gang. Ik zou het de dorst verminderen.




Radijsjes hebben nog veel meer voordelen. Overtollig slijm wordt dankzij de radijs afgevoerd. Met name vastzittend slijm wordt opgelost. De radijs is dan ook ideaal bij mensen met een verminderde weerstand, een allergie of onderliggende aandoening. Daarnaast werkt een radijs ook nog eens schimmelwerend. In deze groente zit van nature een plantaardig beschermingsmiddel tegen schimmels. Er is veel onderzoek gedaan naar deze schimmelwerende werking. Ook vermindert de radijs huidaandoeningen, ontstekingen en infecties. Kortom, de radijs mag niet ontbreken in een gezonde levensstijl. Het is echter geen vervanging voor medische behandeling.

Hoeveel radijsjes eten?

De vraag is: hoeveel radijsjes per dag? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. De radijs is een lekkere snoepgroente of snacks voor tussendoor. Daarnaast kan de radijs gemixt worden met andere groente. Een groenten smoothie is lekker en gezond. Ook in een salade doet het radijsje het goed.

Sommige mensen krijgen niet meer dan twee radijsjes achter elkaar op. Dit heeft vooral te maken met de scherpe smaak. Anderen eten tot wel 10 van deze knolletjes achter elkaar. Sommigen eten zelfs een tot twee bosje radijs per dag. Er is geen specifiek onderzoek dat vertelt wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. Het is wel belangrijk om rekening te houden met de aanwezige vitaminen en mineralen. Van alle aanwezige vitaminen springt alleen vitamine C hierboven uit. 100 gram radijsjes bevatten 25% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine C. Dat is een aardige hoeveelheid vitamine C.

Het eten van radijsjes kan al snel gaan vervelen. Het is daarom beter om goed af te wisselen. Kies bij een dieet niet alleen voor radijsjes maar ook voor andere groente en fruit. Sommige van deze groenten en fruit bevatten weinig calorieën, andere zijn een bron van belangrijke vitamines.

Hoeveel radijsjes per dag eten heeft ook te maken met de smaakpapillen. Voor de een is de pittige smaak aantrekkelijk, voor de ander niet. Ook kan de smaak per seizoen verschillen. Er wordt gezegd dat tijdens de warme maanden de radijsjes wat scherper maken. Komen ze uit warme streken, dan smaken ze vaak wat pittiger.

Lekkere combinaties zijn radijs met komkommer, met dipsaus, radijs met appel en met platte kaas. Ook in een salade met gekookt ei is dit een heerlijke traktatie. Deze groente is alle seizoenen verkrijgbaar in de supermarkt. Ok bij de betere groenteboer zijn ze verkrijgbaar.

Kerst 2018
De artikelen op deze website zijn van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies of behandeling. Raadpleeg bij medische problemen of vragen altijd een arts of verloskundige. *Policy* *Disclaimer*

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.