Dieet: 5 tot 10 kilo afvallen in 1-3 weken

Snel afvallen en 5 tot 10 kilo kwijtraken in 1 tot 3 weken. Is dat mogelijk? Ja hoor, dat kan! Maar of je er blij mee moet zijn, is een tweede. Door deze snelle diëten, ook wel ziekenhuisdieet of crashdieet genoemd, val je in een korte tijd veel af. Het lichaam gaat echter spieren afbreken en zal spaarzaam met energie leren omgaan. Hierdoor worden kilocalorieën veel snelle opgeslagen in de vorm van vet.




Wat is een dieet?

Je hoort het zo vaak, vrouwen (maar ook mannen) op dieet. Omdat deze website bedoeld is voor de zwangere of pas bevallen vrouw, hebben we het in dit artikel dan ook over de vrouw. Er zijn veel verschillende soorten diëten. Een dieet moet ervoor zorgen dat je in lichaamsgewicht afvalt. Dit wordt gedaan door op de voeding te letten: gezonde voeding, uitgebalanceerd en zeker niet meer kilocalorieën dan strikt noodzakelijk is.

 

Redenen voor het volgen van een dieet is overgewicht of het niet lekker in de vel zitten. Dit kan ontstaan zijn door een ongezonde levensstijl, ziekte of medicijngebruik. Zwangere vrouwen of pas bevalen vrouwen willen ook vaak op hun dieet letten. Door de zwangerschap kan je veel in gewicht aankomen. Soms tot wel 30 kilo of meer! Dit is veel gedurende de 9 maanden zwangerschap.

 

Hoeveel kom je normaal aan tijdens de zwangerschap?

De gemiddelde vrouw komt 9 tot 12 kilo aan gedurende de 9 maanden van de zwangerschap. Een tweelingzwangerschap mag daar wat boven zitten. Maar sommige vrouwen weten zelfs de 30 kilo of meer te halen. Ongezond, want dit zorgt ook na de bevalling voor het nodige overgewicht.

 

Mag je op dieet als je zwanger bent?

Niemand verbiedt je om op dieet te gaan als je zwanger bent, maar ongezond kan het zeker wel zijn! Het ligt er ook aan wat je gewicht was voordat je zwanger werd. Had je overgewicht? Dan komt jouw BMI zeker boven de 25 uit. In dat geval is het verstandig om niet meer dan 9 kilo gedurende de zwangerschap aan te komen. Dit zorgt er in ieder geval voor dat je na de bevalling niet krijgt te maken met een groter overgewicht.

 

Heb je geen overgewicht of ben je zelfs wat te lucht? Dan moet je minimaal 9 kilo aankomen in de zwangerschap, maar nog beter is om de 12 kilo te halen. In sommige gevallen is het zelfs goed om 15 kilo aan te komen. Een te laag gewicht van de vrouw, maar ook slechte voeding, kan voor een lager geboortegewicht bij de baby zorgen. Dit kan weer een vroeggeboorte als gevolg hebben. Te vroeg geboren baby’s kunnen weer last allerlei ernstige of minder ernstige kwaaltjes hebben. Reden om dit zeker te voorkomen!

 

Na de bevalling afvallen, is dat verstandig?

Ze zeggen dat je van borstvoeding geven afvalt. Waarom dit bij de ene vrouw dan wel gebeurt en bij de andere niet, heeft voornamelijk met voeding en aanleg te maken. Het geven van borstvoeding geeft dus niet direct garantie dat je het strakke lijf weer terugkrijgt van voor de bevalling. Als je dat al had voordat je zwanger werd.

 

Afvallen na de bevalling is alleen verstandig wanneer er sprake is van overgewicht. Heb je een gezond gewicht, dus een BMI tussen de 18,5 en 25, dan is afvallen niet altijd verstandig. Een ter laag gewicht zorgt namelijk voor een verstoring van de hormoonhuishouding. Bovendien werkt het immuunsysteem minder goed en wordt je sneller ziek. Ook worden de spieren eerder afgebroken, wat tot krachtverlies kan leiden.




Manieren om af te vallen: het dieet

Er zijn verschillende manieren om met een speciaal dieet af te vallen. Bekende diëten zijn het Sonja Bakkerdieet, het ziekenhuisdieet, brooddieet, puntendieet, Atikinsdieet, dr. Frankdieet etc. Sommigen zien door de bomen het bos niet meer, zoveel keus is er! Niet ieder dieet is voor jou geschikt. Het hangt er enerzijds vanaf hoeveel je af wilt vallen, anderzijds wat je motivatie is en hoe sterk deze is. Doorzettingsvermogen geldt voor ieder dieet. Diëten doe je ook niet zomaar even, het is een levenslange aanpassing van je huidige levensstijl.

 

Snel 5 kilo afvallen in 1 week, is dat mogelijk?

Een veel besproken dieet is het crashdieet ‘5 kilo in 1 week’. Is dit mogelijk? Ja , dat kan zeker! Je valt voornamelijk af door verlies aan vocht, maar ook wordt de vetvoorraad aangesproken. Dit dieet is een streng dieet met voldoende eiwitten, maar mag niet langer dan 1 week volgehouden worden. Het is het type crashdieet dat voor een jojo-effect zorgt wanneer dit te lang wordt doorgezet. Het dieet bestaat uit voornamelijk eiwitten met weinig koolhydraten en vetten. Hierdoor krijgt het lichaam weinig koolhydraten binnen, dit zijn stoffen die worden omgezet in glucose. Als reactie hierop zal het lichaam de vetvoorraad aanspreken. Wie dit dieet echter te lang blijft volhouden zal merken dat het lichaam uiteindelijk spieren gaat afbreken om toch snelle glucose te kunnen krijgen.

 

Het dieet bevat voornamelijk eiwitten in de vorm van eieren. Er zijn mensen die bang zijn om veel eieren binnen te krijgen. Dit verhoogt immers het cholesterol? Uit onderzoek blijkt dat dit inmiddels een achterhaald idee is. Het zijn voornamelijk de slechte (trans)vetten die het ‘slechte’ cholesterol aardig kunnen verhogen.

 

Als tussendoortje wordt in dit dieet aangeraden om bijvoorbeeld komkommer of tomaat als tussendoortje te nemen. Vis, mager vlees, yoghurt, eieren, sla, tomaat, komkommer, zuurkool, rabarber, spinazie, het mag allemaal. Zolang er maar geen zoete producten, granen, boter of andere vette of koolhydraatrijke dingen gegeten worden. Of tenminste met mate, dit geldt ook voor fruit. Gemiddeld wordt er gedurende 1 week dagelijks tussen de 500 en 700 kilocalorieën gegeten. Dit is echt heel weinig en doe dit dan ook niet langer dan 1 week!

 

10 kilo in 3 weken, is dat beter?

Nog een soortgelijk crashdieet: 10 kilo in 3 weken afvallen. Of je dit ook daadwerkelijk afvalt hangt van je eigen gewicht af. Heb je overgewicht, dan val je sneller af dan iemand met een gezond gewicht. Dit dieet verschilt met het voorgaande vanwege het feit dat je hier dagelijks tussen de 700 en 1.000 kilocalorieën per dag inneemt. Ook wordt er iets meer aan koolhydraten gegeten dan bij het 5-kilo dieet. Beschuit of brood, eieren, tomaat, sla, komkommer, yoghurt, kwark, mager vlees en paprika zijn voorbeelden die bij dit dieet gegeten kunnen worden. Dit dieet wordt maximaal drie weken gevolgd.

 

Gezond?

Nee, deze diëten zijn ziekenhuisdiëten of de zogenaamde crashdiëten. Bij te snel afvallen en te weinig voeding binnen krijgen gaat het lichaam in de spaarstand. Het gaat spieren afbreken om glucose vrij te maken. Bovendien gaat het zuiniger om met energie en leert dat voedingsstoffen direct als vet moeten worden opgeslagen. Wie klaar is met dit dieet en weer normaal gaat eten zal juist extra snel aankomen. Hoewel iedereen zelf zijn keuzes hierin maakt en we deze diëten dus ook gewoon bespreken, is het geen gezonde aanrader.

 

Meer informatie:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/dieet.aspx
https://www.verantwoord-afvallen.nl/afvallen/gratis-dieet-schema-afvallen
Kerst 2018
De artikelen op deze website zijn van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies of behandeling. Raadpleeg bij medische problemen of vragen altijd een arts of verloskundige. *Policy* *Disclaimer*

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.