Zwanger en buikkramp na het eten: wat te doen?

Als je zwanger bent en na het eten ineens buikkramp voelt, kan dat beangstigend zijn. Toch ben je niet de enige. Zeker naar het einde van de zwangerschap toe hebben veel vrouwen last van buikpijn na het eten. De pijn kan scherp of zeurend zijn. Gelukkig is er vaak wat aan te doen. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van buikkramp na het eten, mét mogelijke oplossingen.



Gasvorming

Tijdens je zwangerschap kun je meer last hebben van gasvorming doordat de hoeveelheid progesteron toeneemt. Dit hormoon zorgt ervoor dat je darmspieren zich ontspannen, zodat het voedsel langer in je darmen blijft. Hierdoor kan zich meer gas ontwikkelen.

Komt je buikkramp na het eten door gasvorming, dan kan het helpen om vaker kleinere maaltijden te eten en veel water te drinken. Ook beweging kan helpen, net als het vermijden van gasvormende voeding. Denk aan gebakken en vette voedingsmiddelen, bonen en koolsoorten.

Voeding met veel vezels eten kan helpen tegen een opgeblazen gevoel, dus zet deze op het menu. Voorbeelden van vezelrijke voeding zijn:

  • groene bladgroenten
  • appels
  • havermout
  • quinoa

Ook Griekse yoghurt kan een opgeblazen gevoel tegengaan door de gezonde bacteriën hierin. Als je niet goed tegen yoghurt kan, is kokosyoghurt een goed alternatief.

Verstopping

Veel zwangere vrouwen hebben last van verstopping. Het voelt aan als kramp of als een scherpe, stekende pijn. Ook hier helpt het om meer vezels te eten. Daarnaast kan het helpen om meer te drinken. Als je zwanger bent, kun je sowieso het beste iedere dag acht to tien glazen water drinken.

Een klysma ofwel darmspoeling kan helpen om verstopping te verhelpen, maar overleg eerst even met je huisarts voordat je hieraan begint. Als je ijzertabletten slikt, overleg dan ook met je huisarts of de dosis wat omlaag kan.

Mocht je een laxeermiddel overwegen, check dan ook eerst even bij je huisarts welk middel geschikt is. Niet alle laxeermiddelen zijn namelijk geschikt tijdens de zwangerschap.

Maag en darmen in de verdrukking

Door het groeiende kindje hebben je maag en darmen minder ruimte. Daardoor kun je ook last krijgen van buikkramp en misselijkheid na het eten. Probeer ook nu wat vaker kleinere porties te eten.

Bij kleinere porties per dag kun je denken aan een schaaltje Griekse yoghurt als ontbijt, een boekweitcracker met kaas bij de koffie, een salade met veel verse groenten, noten of kaas als lunch, een Nakd reep bij de thee en een halve portie avondeten.

Het kan ook helpen om langzamer te eten. Neem bewust een hap en proef de smaak en textuur van het eten terwijl je rustig kauwt. Vermijd liggen na het eten, want dit kan juist kramp geven.

Wat zegt buikkramp nog meer?

Buikkramp die niet per se na het eten opkomt, kan ook een andere reden hebben. Denk bijvoorbeeld aan oefenweeën of gewrichtsbanden die uitrekken. In dit artikel over buikkrampen lees je met welke soorten buikkramp je nog meer tijdens de zwangerschap te maken kunt krijgen. Wat doe jij om buikkramp na het eten tegen te gaan? Deel het hieronder in de reacties!

Na je zwangerschap snel van je zwangerschapskilo’s af? Het helpt om meer vezels te eten en water te drinken. Meer tips over verantwoord afvallen vind je hier.

De artikelen op deze website zijn van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies of behandeling. Raadpleeg bij medische problemen of vragen altijd een arts of verloskundige. *Policy* *Disclaimer*

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *