7 tips om zomerse warmte te overleven als je zwanger bent

Heb je ook zo’n last van de zomerse warmte? Zeker als je zwanger bent is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen als het warm is. Dit zijn zeven tips om de zomer te overleven als je zwanger bent:

1.      Ga zwelling tegen

Zijn je voeten, vingers en enkels opgezwollen? Doe dan je ringen af, houd je voeten zoveel mogelijk omhoog en loop regelmatig. Ook comfortabele schoenen en minder zout eten kan helpen om zwelling te verminderen.

Om je voeten ’s nachts hoog te kunnen leggen, leg je het beste een dik kussen in bed of maak je een rol van een handdoek of deken.

2.      De warmte te lijf

De beste manier om de warmte te lijf te gaan, is zwemmen. Bovendien is het heerlijk ontspannend en ervaar je dat het water je draagt. Zo hoef je even niet die zware buik mee te torsen in de hitte.

Verder kan een koud washandje in je nek helpen om af te koelen, net als lichte en ademende kleding van natuurlijke materialen. En heb je nog wat babyspulletjes nodig? Dan is dit het moment om naar de winkel te gaan! Veel winkels zijn lekker koel door airconditioning.

3.      Doe zoveel mogelijk in de koele ochtenduren

Zolang de zon nog niet op zijn hoogste stand staat, kun je het beste zoveel mogelijk doen. De kinderkamer inrichten, babykleertjes wassen, rustig sporten… Dit doe je het beste in de koele ochtenduren. De middag kun je dan gebruiken om uit te rusten.

4.      Maak een verkoelende spray

Tijdens je zwangerschap is je lichaamstemperatuur al hoger, dus op een warme dag is het helemaal afzien! Een simpele manier om voor verkoeling te zorgen, is met een verkoelende spray.

Heb je nog een leeg deodorantflesje liggen? Maak er een verfrissende spray van door er water in de doen. Even in je gezicht sprayen en je kunt er weer tegen.

5.      Zorg ook van binnen voor voldoende vocht

Om goed gehydrateerd te blijven, is het belangrijk dat je genoeg vocht binnenkrijgt. Houd een flesje water bij de hand, maak een lekkere smoothie of eet een groene salade tussen de middag. Zo zorg je voor voldoende vocht.

6.      Pas je eetpatroon aan

Als je kleinere maaltijden eet, maakt je lichaam minder warmte aan. Ook dat helpt om als zwangere koel te blijven op een warme dag. Ook kun je het beste verwarmende kruiden en groenten laten staan. Denk aan gember, komijn en wortelgroenten.

7.      Vermijd de middagzon

Omdat je als zwangere kwetsbaarder bent voor zonnebrand, blijf je het beste weg uit de hete middagzon. Draag verder een hoed of pet en smeer jezelf goed in met een beschermende zonnecrème.

Ga bij de eerste tekenen van moeheid, duizeligheid of zwakte naar binnen om te liggen. Drink een verkoelend drankje en neem contact op met je huisarts als je je niet snel beter voelt.

Wat doe jij om de zomerse warmte te overleven tijdens je zwangerschap? Deel het hieronder in de reacties!

Als je na je zwangerschap snel van je zwangerschapskilo’s af wilt, helpt het ook om kleinere porties te eten en te zorgen voor voldoende vocht, zoals je kunt lezen in dit artikel.

Kerst 2018
De artikelen op deze website zijn van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies of behandeling. Raadpleeg bij medische problemen of vragen altijd een arts of verloskundige. *Policy* *Disclaimer*

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.