10 x Tips om de gezondheid van je kind te stimuleren

Als ouder wil je doorgaans het allerbeste voor je kind. Een goede gezondheid hoort daar zeker bij. De keuzen die je maakt met betrekking tot de gezondheid van je kind, zal invloed hebben op hun hele leven. Zorg jij goed voor jezelf? Dan zal je kind daar zeker voordelen uithalen.

Je kunt de gezondheid van je kinderen stimuleren door de volgende gezonde gewoontes voor te leven en aan hen mee te geven.




Laat kinderen kennis maken met gezonde voeding

Ben jij bezig met koolhydraatarm en gezond eten? Dan is het geen probleem om je kind mee te laten genieten van de heerlijke recepten. De koolhydraatarme methode is gericht op een gezonde leefstijl. Je vervangt toegevoegde suikers, E-nummers en snelle koolhydraten door gezondere varianten. De grootste koolhydratenbron is suiker. Dat zit in vrijwel alle kant-en-klare voedingsproducten en maaltijden, in maaltijdpakjes en –zakjes en in snacks en frisdrank. Door het weglaten van al deze ongezonde toevoegingen zal het lichaam jou en je kind juist veel meer energie krijgen.

Maak voor jezelf bijvoorbeeld een gezonde avondmaaltijd met hoofdzakelijk groenten, gezonde vetten en een portie eiwit en voor de overige gezinsleden voeg je een extra portie koolhydraten toe zoals aardappels, rijst of pasta.

Sla het ontbijt nooit over

Als je als ouders regelmatige maaltijden hanteert, is de kans groot dat je kinderen dit later zelf ook gaan doen. Leer je kind dat een goed ontbijt je sterk houdt, een slank lichaam stimuleert, je hersenen en energie opstart en chronische ziekten op afstand houdt. Uit onderzoek blijkt dat je door het ontbijt over te slaan vier maal zoveel kans hebt op obesitas. Leer je kinderen om naar hun lichaam te luisteren, zodat ze hun honger gevoel herkennen. Op deze manier worden eetbuien voorkomen en een slank lichaam gestimuleerd.

Kies plezierige fysieke activiteiten

Door gymles op school kunnen sommige kinderen een afkeer krijgen van sporten. Zorg dat je zelf actief bezig bent en laat ze meedoen. Doe bijvoorbeeld leuke of grappige gymoefeningen of ga lekker samen wandelen in de natuur of zwemmen. Moedig je kind vooral aan om actief bezig te zijn en zoek een sport waar hij/zij plezier in heeft. Daardoor wordt actief zijn gecombineerd met plezier en is de kans groot dat dit op volwassen leeftijd wordt voortgezet.

Zit niet uren op de bank voor de TV

Bankhangen voor de TV kan heerlijk zijn, maar doe dit niet langer dan twee uur per dag. Laat dit zeker ook je kinderen niet doen, anders hebben ze meer kans op obesitas, gedragsproblemen, onregelmatige slaap en verminderde prestaties op school. Bovendien blijft er natuurlijk minder tijd over om te spelen.

Lees elke dag

Als je kind elke dag leest, ontwikkelt het sterke leesvaardigheden. Dit helpt hem/haar om succesvol te zijn op school en in later werk. Maak van lezen een prettig onderdeel van de speel- en bedtijdroutines en kies boeken die je kind leuk vindt.

Drink water, geen frisdrank

De boodschap is simpel: water is gezond, frisdrank is ongezond. Leg je kind uit waarom teveel suiker zo slecht voor je is.

Bekijk de voedseletiketten

Maak je kind bekend met voedseletiketten. Als je zoon of dochter bijvoorbeeld houdt van beschuit, laat dat product dan zien in de winkel en wijs op het voedseletiket op de verpakking. Vertel dat het informatie geeft over wat erin zit en hou dit beperkt tot bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker, calorieën en verzadigde vetten.

Geniet van een familiediner

Samen eten als gezin kan gezellig zijn en versterkt de familiebanden. Bovendien is het gezonder want er wordt meestal voedzamer gegeten.  Ook schijnen je kinderen minder risico te lopen op obesitas en alcohol- en drugsmisbruik.

Breng tijd door met vrienden

Spelen met vrienden is erg belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Zij leren er sociale vaardigheden door zoals communiceren, samenwerken en problemen oplossen, en geeft een gevoel van erbij horen. Belangrijke levenslessen dus! Moedig je kind daarom aan om vriendschappen te ontwikkelen en deze te onderhouden, en bied thuis een warme en gezellige plek waar ze lekker samen kunnen spelen.

Blijf positief

Het is moeilijk, vooral voor kinderen, om niet ontmoedigd te raken bij tegenslagen. Juist daarom is het van belang om ze te leren hoe essentieel het is om positief te blijven. Positief denken biedt veerkracht en steun bij wanneer het tegenzit. Als je je kinderen duidelijk maakt dat ze lief, capabel en uniek zijn, ongeacht welke uitdagingen ze tegenkomen, dan help je ze om een gezond gevoel voor eigenwaarde en een positieve instelling te ontwikkelen.

Wanneer je je kinderen verrijkt met deze gezonde en belangrijke levenslessen, zullen ze daar in hun latere leven zeker de vruchten van plukken.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *